Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 17 maja 2024, 09:00

200 milionów GTA 5 w rękach graczy. Take-Two szykuje zapowiedź gry z „jednej z największych i najbardziej kochanych serii”

GTA 5 i RDR 2 to wciąż bestsellery Take-Two. W raporcie finansowym firma zapowiedziała też prezentację nowej gry z „jednej z największych i najbardziej kochanych serii” ze swojego katalogu.

Źródło fot. Rockstar Games / Take Two Interactive.
i

Firma Take-Two to kolejny wydawca, który udostępnił swoje wyniki finansowe za miniony rok fiskalny oraz jego ostatni kwartał (okres od stycznia do marca). Patrząc na raport tylko pod tym względem, wydawca GTA jest raczej stratny, tak w skali 3, jak i 12 miesięcy.

W całym 2024 roku fiskalnym przychody netto firmy pozostały w zasadzie niezmienione (5,35 miliarda dolarów). Za to strata netto (net loss) była ponad trzykrotnie większa niż rok temu, wzrastając z 1,12 mld dol. do 3,74 mld dol. Lwia część tej kwoty (2,9 mld dol.) przypadła na ostatni kwartał.

Również „net bookings” (tj. suma pieniędzy zarobionych na sprzedaży cyfrowych i fizycznych produktów z uwzględnieniem różnicy w przychodach z gier usług, w porównaniu do poprzedniego okresu) nieco spadły, aczkolwiek 1,35 mld dol. to wciąż więcej, niż prognozował wydawca.

Gorsze wyniki finansowe to bynajmniej nie efekt kiepskiej kondycji studiów wydawcy. Przeciwnie, firma zachwala je, w tym zakupioną w 2022 roku firmę Zynga. Jednakże, jak wskazał Strauss Zelnick, przejęcie „tak wielkiej spółki” musi się wiązać z pewnymi oszczędnościami (zresztą firma znacznie przekroczyła swój cel 100 mln dol. oszczędności).

Do tego później Take-Two „rozejrzało się” i zauważyło trudną sytuację na rynku. Co, niestety, przełożyło się też na zwolnienia. W połączeniu z tzw. utratą wartości (goodwill impairment) oraz kosztami „restrukturyzacji” przełożyło się to na niezbyt imponujący kwartał i rok fiskalny dla firmy.

GTA 5 goni Minecrafta

Mimo to wydawca nie ma powodów do narzekania. Sprzedaż Grand Theft Auto V przekroczyła 200 milionów egzemplarzy, co umacnia pozycję „piątki” jako jednego z największych przebojów wszech czasów. Oczywiście GTA 5 nadal daleko do Minecrafta – pierwszej gry w historii, której sprzedaż bezsprzecznie przekroczyła próg 300 mln kopii (kwestia wyników Tetrisa jest nie do końca jasna) – ale resztę konkurencji dzieło studia Rockstar Games pozostawia daleko w tyle.

Wypada przy tym zauważyć, że według poprzedniego raportu GTA 5 rozeszło się w nakładzie 195 milionów egzemplarzy. Tak więc w ciągu 3 miesięcy do graczy trafiło co najmniej 5 milionów kopii gry – wynik niezmiernie imponujący dla tytułu sprzed ponad dekady.

Dobrze radzi sobie także seria Red Dead, nawet jeśli ostatnio Rockstar nie okazywał jej zbyt wiele miłości. Od poprzedniego sprawozdania finansowego sprzedaż RDR 2 wzrosła z 61 do 64 milionów egzemplarzy.

Gorzej poradziła sobie najnowsza odsłona cyklu NBA 2K, która pod względem zakupionych kopii nie dorównała poprzedniczce. Za to gry firmy Zynga (Toon Blast, Match Factory!) wymieniane są jako jedne z tytułów, które wyróżniły się w minionym roku fiskalnym.

Mafia z rychłą zapowiedzią?

Raport Take-Two potwierdza też, że firma szykuje zapowiedź nowej odsłony z „jednej z największych i najbardziej kochanych serii”. Jest ona zaplanowana na tegoroczną edycję otwarcia Summer Game Fest 7 czerwca. Wtedy też poznamy szczegóły na temat tej niepodanej z tytułu produkcji.

Pomijając spekulacje fanów spragnionych nowego Red Deada lub Bully’ego, większość internautów najczęściej wskazuje na trzy marki: Mafię, BioShocka lub Borderlands. Dwie pierwsze mają już potwierdzone nowe odsłony, przy czym w 2022 roku ogłoszono, że Mafia 4 będzie powstawać „kilka lat”, a debiut BioShocka 4 rzekomo zaplanowano dopiero na 2028 rok.

Z kolei Borderlands 3 miało poradzić sobie lepiej, niż oczekiwał wydawca. Do tego firma przyznaje, że „zidentyfikowała już wiele potencjalnych możliwości rozwoju” marki, a w sierpniu zadebiutuje film od wytwórni Lionsgate. Nie dziwiłoby więc, gdyby Take-Two zapowiedział zawczasu czwartą część serii.

  1. GTA 5 – poradnik do gry

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej